Психологічні методи, які допоможуть не відкладати справи на потім

25 березня – Міжнародний день прокрастинації. Це день усіх, хто відкладає виконання завдань на потім, навіть коли є можливість зробити все зараз. Вважаєте, що цей день не має до вас ніякого відношення? Тоді порівняйте список того, що ви запланували з тим, що відклали на потім.

Причини, які призводять до прокрастинації

На жаль, прокрастинація – досить поширена проблема, яка може впливати на особисте й професійне життя. До її появи можуть призвести:

  • Психологічні фактори: перфекціонізм, страх помилки або невпевненість у своїх здібностях.
  • Недостатня мотивація: брак цікавості або відсутність відчуття значущості завдання.
  • Недоліки в плануванні: неясні цілі, неправильно встановлені терміни, відсутність чіткого плану дій.
  • Зайві відволікання на соціальні мережі, телевізор або інші розваги.
  • Втома від рутинних занять.
  • Порушення балансу між роботою та життям.

При цьому прокрастинацію не є лінню. Лінь – це бажання побути в розслабленому стані, вона не супроводжується почуттям провини. Прокрастинація – відкладання необхідних справ (або заміна їх на цікавіші) на фоні розуміння власної відповідальності. Невиконання поставлених задач викликає провину і докори сумління.

Мета святкування Міжнародного дня прокрастинації – підкреслити важливість ефективного управління часом та підтримати тих, хто має тенденцію відкладати рішення та дії на потім. Цей день надає можливість взяти паузу, щоб подумати про свої звички, зрозуміти причини прокрастинації та зосередитися на шляхах подолання цього негативного явища.

10 порад, які допоможуть позбавитися прокрастинації

Покращити навички управління часом і підвищити продуктивність допоможуть наступні стратегії:

  1. Створіть реалістичний план дій. Розбийте свої завдання на конкретні кроки та визначте пріоритети. Поставте собі мінімальні цілі, які можна досягнути кожен день.
  2. Розпочинайте роботу з найбільш складніших і важливіших завдань. 20% ваших зусиль дають 80% результату, а ось решта 80% зусиль підуть на здобуття лише 20% результату.
  3. Щойно ви звузили коло завдань до одного, негайно починайте діяти. Для цього виберіть, що ви можете зробити прямо зараз впродовж 1-5 хвилин, щоб хоча б на крок просунути виконання завдання.  Часто важливо просто почати рухатися, і решта вже йде легше.
  4. Користуйтеся технікою «Помідор». Розділіть роботу на інтервали по 25 хвилин, встановіть таймер і старайтесь у робочий час не відволікатись ні на що. Після сигналу таймера дайте собі п’ятихвилинну перерву. Тоді знову беріться до роботи. Через кожні  чотири робочі інтервали робіть більш довготривалий відпочинок – на 15-30 хвилин.
  5. З’ясуйте, що саме мотивує вас до дії, і використовуйте це для заохочування себе.
  6. Розберіться, що саме вас зупиняє, і прийміть кроки для подолання цих перешкод.
  7. Уникайте відволікань. Вимкніть сповіщення на телефоні та комп’ютері, встановіть час для перегляду пошти та соціальних мереж.
  8. Розкажіть своїм друзям чи рідним про ваші цілі, щоб вони могли нагадувати про них і підтримувати вас на шляху до успіху.
  9. Якщо ви починаєте розуміти, що прокрастинуєте, пообіцяйте собі винагороду за виконання завдання, і не забудьте відсвяткувати маленьку перемогу.
  10. Хваліть себе за успіхи! Пам’ятайте, що кожен день – нова можливість почати з чистого листа.

Психологи кажуть, що понад 20% людей відносять себе до хронічних прокрастинаторів. Якщо у вашому оточені  є такі близькі чи друзі, надайте їм підтримку та своїм прикладом доведіть, що управління часом – навичка, якої можна навчитися.

Автор: Ольга Михайлова

Зараз обговорюють

Читайте також